Szukaj poradników
Szukaj
 

 

Podstawowe informacje na temat regulacji zawieszenia w modelu RC.

Każdy z was chyba domyśla się że, podstawą dobrego prowadzenia się modelu jest poprawna regulacja jego zawieszenia. Na każdą nawierzchnię powinniśmy przygotować inne ustawienia.

Głównym elementem każdego zawieszenia są amortyzatory. Ich rolą jest tłumienie drgań, także spowalnianie zawieszenia do powrotu do pierwotnego położenia (chodzi tu konkretnie o tzw. "odbijanie", a dokładniej o jego zapobieganiu). Najprostszą rzeczą jaką możemy zrobić aby zmienić ustawienia naszego zawieszenia jest wymiana oleju w amortyzatorach na bardziej lub mniej gęsty (chodzi o ich twardość, a w konsekwencji sposób tłumienia nierówności).

W zawieszeniu znajdują się także sprężyny, które "rozsuwają" cały amortyzator. Twardsze sprężyny mogą powodować wybijanie się pojazdu w górę, zatem przy zmianie sprężyn na twardsze powinno się wymienić także olej w amortyzatorach.

Mamy także możliwość zastosowania tulei dystansowych do amortyzatorów. Ten zabieg spowoduje zmianę ich twardości (na zasadzie ściśnięcia sprężyny). Bardziej miękkie zawieszenie daje lepszą przyczepność, natomiast nie nadaje się do skoków – model może dobijać za bardzo zawieszeniem o nawierzchnię. Twardsze zawieszenie nadaje się do skoków, sprawia, że model jest bardziej stabilny, lecz daje natomiast daje gorszą przyczepność na nierównościach.

Musicie więc sami wybrać czy chcecie mieć miększe, czy twardsze zawieszenie.

Co to jest i jak ustawić zbieżność kół.

Zacznijmy od ustawienia zbieżności kół w naszym modelu. Ustawia się ją zazwyczaj jedną śrubą, umieszczoną jednak za półośką. Najlepiej aby tylne koła były zawsze trochę zbieżne, przednie mogą być natomiast także rozbieżne. Większa zbieżność przednich kół poprawia znacznym stopniu prowadzenie się naszego pojazdu. Jest on wtedy bardziej stabilny, natomiast gdy ustawimy przednie koła jako rozbieżne, to nasz pojazd będzie wtedy mniej podsterowny, będzie szybciej reagował na zmiany położenia kół. Niestety w takim przypadku nasz pojazd staje się mniej stabilny w czasie przyspieszania i trudniej nim sterować. Gdy ustawimy tylne koła bardziej zbieżne, wtedy spowodujemy zwiększenie stabilności na zakrętach naszego pojazdu przy przyspieszaniu lub hamowaniu. Jednocześnie zmniejszamy ryzyko utraty przyczepności na tylnej osi, jednak przez to model staje się bardziej podsterowny oraz jego prędkość maksymalna zmniejsza się.

Jak poprawnie wyregulować zawieszenie na gładkie nawierzchnie o dużej przyczepności.

Kiedy chcemy jeździć naszym modelem po gładkich nawierzchniach, nie musimy się martwić o to, że nasz model będzie za bardzo "dobijał" podwoziem o ziemię. Oznacza to nic innego jak tylko to, że możemy założyć do niego bardziej miękkie sprężyny, które zapewnią mu większą przyczepność oraz możemy zastosować mniej gęsty olej do amortyzatorów. Musimy jednak pamiętać o jednej rzeczy. A mianowicie, iż model o wyższym zawieszeniu może być stosunkowo wywrotny na gładkiej, śliskiej nawierzchni. Tak więc w takich pojazdach nie należy przesadzić ze tzw. "zmiękczeniem" zawieszenia. Czyli powinniśmy w tym wypadku obniżyć zawieszenie naszego modelu. Można także zastosować stabilizatory, (dotyczy to raczej pojazdów terenowych).

Jak powinniśmy wyregulować zawieszenie na trasy o nierównej nawierzchni.

 

Chcą poruszać się naszym modelem w terenie powiiniśmy pamiętać o kilku sprawach:

  • Musimy uważać, aby nasz model nie „dobijał” podwoziem o podłoże, ponieważ w taki sposób narażamy na uszkodzenia płytę podwozia oraz nasze amortyzatory. Nasz model obciążany jest także bardzo dużymi przeciążeniami.
  • Jeżeli skaczemy musimy pamiętać, aby nie dawać pełnej mocy. Dotyczy to momentu, gdy koła dotykają już ziemi podczas lądowania. Możemy doprowadzić do uszkodzenia takich elementów jak np. sprzęgło, (co naraża nas na dodatkowe koszty).
  • Jeśli chcemy nie tylko poskakać, lecz też pojeździć na takich samych ustawieniach, dobrym pomysłem będzie zastosowanie progresywnych amortyzatorów, które zwiększają twardość wraz ze ściśnięciem sprężyny.
  • Kolejną rzeczą, którą możemy zrobić jest założenie przewodu paliwowego na goleń amortyzatora. Zwiększa to prześwit oraz utwardza nasze sprężyny na tyle, aby model był maksymalnie podniesiony przy określonym prześwicie.
  • Jeżeli jednak nie będzie się wysoko skakać, można trochę zmiękczyć amortyzatory dla zwiększenia przyczepności.

Regulacja pochylenia kół w modelu RC.

Aby ustawić pochylenie kół, wystarczy zazwyczaj przekręcenie śruby łączącej 2 części każdego górnego wahacza. Koła zazwyczaj powinny być odchylone lekko do wewnątrz, jeśli model jest nadsterowny (traci przyczepność na tył), należy pochylić do środka bardziej tylne koła, a przednie mniej i na odwrót. Jednak jak już wcześniej napisałem, koła powinny być lekko pochylone, większe odchylenie może powodować skutki odwrotne od zamierzonych. Ponadto koła pochylone mają większą przyczepność w lekkim przechyleniu niż koła proste (które z kolei mają większą przyczepność w "poziomie"), co może powodować wywrotki (samochód lekko się przechyla, zwiększa się jego przyczepność, model odchyla się mocniej i przewraca).

 

 

 

 

avatar_blank
sprzedawca:
dZiki
na portalu od:
2015-07-13
średni czas aukcji:
---
ocena sprzedawcy:
pojawi się po 5 ocenach
zgodność towaru z opisem:
szybkość i forma dostawy:
kontakt ze sprzedającym:
aktualne aukcje:
Brak komentarzy. Bądź pierwszym, który skomentuje ten poradnik!
Zaloguj się, aby dodać komentarz.
Zapraszamy na szkolenia lotnicze w sezonie 2017. Zostań pilotem / skoczkiem spadochronowym.
Hpi bullet st 3.0 mega zestaw
Ładowarka HITEC - X2 multi charger 400
FUTABA T8FG z odbiornikiem - zadbana, stan idealny
Loty zapoznawcze i skoki tandemowe
ZOSTAŃ PILOTEM